Efterfødselstræning.

Efter graviditet og fødsel har der været store krav til bækkenbundens styrke og elasticitet. Derfor er det primære fokus på dette hold, bækkenbunden.

Undersøgelser viser at funktionel træning har størst effekt. Derfor relateres træningen til velkendte dagligdagsfunktioner og baby indgår så vidt det er muligt i øvelserne.

Nye vaner indlæres og resultatet er at de nye implementerede vaner er med til nemmere at vedligeholde bækkenbundstræningen fremover. På den måde føles det ikke længere som reel træning, men nu en del af et vanligt bevægemønster. Tyngden af maven er væk, men nye arbejdsopgaver som amning, utallige løft og en baby hængende på den ene arm, kan fortsat give kropslige udfordringer. Det er derfor ikke ualmindeligt at opleve smerter fra nakke, lænd og bækken. Derfor vil træning med fokus på styrke, udholdenhed og stabilitet for hele kroppen, stadig i allerhøjeste grad være relevant. Dette kombineres nemt med bækkenbundstræningen, da bækkenbundens arbejdsfunktion er afgørende for intensiteten af al anden træning. Bækkenbundsøvelserne man lærer under graviditeten kan straks udføres efter fødslen, dog inden for smertegrænsen.

Hold.

Der er max 8 på et hold.

Da alle er forskellige og har forskellige forudsætninger i forhold til træningen, vil du inden opstart på hold få en individuel tid hos fysioterapeuten.

Her udføres en undersøgelse af din problematik og derved sikres en optimal træning, som er tilpasset specifikt til dig i forhold til øvelsesvalg og korrektion af øvelser.

Tidspunkt.

Fredage kl. 10:00 – 10:55

Træningen kan påbegyndes ca. 5 uger efter fødslen og 8 uger efter kejsersnit.

For yderligere information kan Gyn/Obs fysioterapeut Anja Folkvard  kontaktes på 56312660